Emotionele kaders

Emotionele kaders Amos en ik voerden de term kadereffecten in voor de ongerechtvaardigde invloed van formuleringen op overtuigingen en voorkeuren. r Hier volgt een van de voorbeelden die we daarbij gebruikten: Zou u een gok accepteren die u een kans van 10 procent geeft om 95 dollar te winnen en een kans van 90 procent om 5 dollar te verliezen?
Zou u 5 dollar betalen kantoor huren groningen om deel te nemen aan een loterij die u een kans van 10 procent geeft om 100 dollar te winnen en een kans van 90 procent om niets te winnen?
Neem eerst even de tijd om uzelf ervan te overtuigen dat de twee problemen identiek zijn. In beide moet u beslissen of u een onzeker vooruitzicht wilt accepteren dat u ofwel 9 5 dollar rijker maakt, ofwel 5 dollar armer. Iemand met voorkeuren die in de werkelijkheid verankerd zijn, zou op beide vragen hetzelfde antwoord geven, kantoor huren leeuwarden maar zulke personen zijn zeldzaam. In werkelijkheid levert een van beide formuleringen veel meer positieve antwoorden op: de tweede. Een slechte uitkomst is veel acceptabeler als die wordt ingekaderd als de kosten van een lot dat niet wint dan wanneer deze wordt beschreven als het verliezen van een weddenschap. Dit hoeft ons niet te verbazen: verliezen roepen sterkere negatieve gevoelens op dan kosten. Keuzen zijn niet in de werkelijkheid verankerd omdat Systeem 1 niet in de werkelijkheid verankerd is. Het probleem dat we opstelden, stond onder invloed van wat we geleerd hadden van kantoor huren amsterdam Richard Thaler, die ons vertelde dat hij als postdoc een kaartje op zijn prikbord had gehangen met de woorden KOSTEN ZIJN GEEN VERLIEZEN. In zijn vroege opstel over consumentengedrag beschreef Thaler het debat over de vraag of tankstations verschillende prijzen zouden mogen vragen voor aankopen die met contant geld of met een creditcard betaald worden. 2 De creditcardlobby deed zijn uiterste best om dit prijsverschil onwettig te maken, maar had daarnaast nog een voorstel om op terug te vallen: als het verschil werd toegestaan, zou het een korting op contante betaling moeten heten, niet een toeslag op creditcardbetalingen. Deze psychologie klopte: mensen zullen kantoor huren schiphol liever afzien van een korting dan dat ze een toeslag betalen. Economisch gezien zijn deze twee zaken gelijkwaardig, maar op het emotionele vlak zijn ze dat niet.